Historiske Epidemier i 4A

Det er desværre alt for sjældent at chancen for at formidle og diskutere historien om historiske epidemier og pandemier med 22 meget engagerede børn i alderen 10 til 11 år byder sig. Men det sker! Og i dette tilfælde i  4.a på Elise Smith’s Skole.

I forbindelse med et undervisningsforløb om verdenshistoriens store epidemier, fik Søren Poder, ikke mindre end  en dobbeltlektion til at fortælle om og snakke med klassen om historiske epidemier, og hvordan de har forandret Verden. Og ikke mindst hvad vi lærte og kan lære af disse historiske begivenheder, som vi som historikere har tradition for at overse.

Historien startede traditionelt med Den Sorte Død. Men kom hurtigt til at handle om de moderne epidemier: Kolera, tuberkulose og selvfølgelig Den Spanske Influenza. Men ligeså vigtigt; om de historiske samfund der dannede rammen om og som skulle håndtere epidemierne såvel i praksis som intellektuelt. I dette tilfældet byerne og særligt Aarhus som denne så ud og fungerede for mellem 100 og 150 år siden.

Hvad eleverne tog med sig hjem – og til klassens efterfølgende besøg på Steno Museet for at se museets udstilling om epidemier – kan ses ud af klassen tegninger, som jeg fik tilladelse til at dele på denne side. 

Det var kort sagt en fornøjelse at blive trukket rundt i emnet på 4.a’s præmisser. Og dermed ikke mindst at være tvunget til at relatere abstrakt teori og forklaringer til deres livsverden og forståelsesramme. Hvilket på ingen måde er en let opgave. Men, som jeg personligt kun kan håbe på, flere historikere vil forsøge at kaste sig ud i. Skoletjenester er trods alt jo ikke nødvendig kun kulturinstitutionernes ansvar.

En stor tak til 4.a og deres lærer!